det handlar om att ändra inställning.

Efter bara 4 träningar där jag haft Annika som hjälp från marken känner jag redan hur jag börjar förändra både min inställning och ridsätt. Jag har förändrat hela synen på ridning, allt har varit så himla tillkrånglat när det egentligen är så jäkla enkelt! Jag själv har gjort det så mycket svårare än vad det egentligen är, och nu är det svårt att göra det lätt, efterom jag är så jäkla inkörd i det gamla mönstret. Så jag ska bara göra om, göra rätt! Och göra om och göra rätt och om och rätt tills det sätter sig i ryggmägen, jag ska få det att bli naturligt enkelt, det ska vara enkelt och det ska framförallt se enkelt ut! Men det ÄR svårt nu i början, det ÄR svårt att röra runt i grytan och lära sig på nytt, men det är så jäkla värt det när jag känner sån otrolig skillnad på både hästarnas och min egen prestation!
 
Fördelen med att det blir en veckas trim i dressyrsadlar är att det är så otroligt nyttigt för min lite typiska, lätt framåtlutade hoppryttarsist. Jag känner på bara dessa passen hur mycket mer jag har att säga till om när jag blir starkare i min sits och kan sitta emot när hästen börjar rycka eller bralla (typical Astrid..).
 
Det är förbjudet att föra handen bakåt mot magen, handen ska ALDRIG gå bakåt! Detta är nog min största svaghet och det som behöver tragglas mest, for example: tidigare för att få en reaktion från Astrid var jag tvungen att göra en synlig förhållning och jag är alltid i och nappar med innerhanden medans jag nu, med det nya tänket, räcker med att jag kramar tyglen för att skapa reaktion. Rid inte med händerna, känslan sitter i armbågarna! Jag behöver inte sitta och fibbla med händerna, vill jag förändra situationen så gör jag det genom att antingen spänna åt och låsa fast armbågarna eller vara mer flexibel och förändra armbågens position beroende på vilken situation vi är i. Denna delen är ganska svår att förklara, eller så är det bara jag som krånglar till det som vanligt.. ;) det made a lot of more sense när Annika förklarade! Det är även förbjudet att konstant hålla stöd/driva med benen, gör en snabb stöt med vaderna och får du den reaktionen du ber om så slappnar du av i benen efter det. Sitter du och konstant klämmer med benen så kommer hästen tillslut bli alldeles skänkeldöv och du kommer få jobba som ett AS för att få igenom det du vill. Gör en stöt, få igenom det du vill och slappna sen av, det blir en belöning för både dig och hästen, tro mig! Tyglarna ska ha precis samma funktion som en inspänningstygel, du sätter längden och därefter kan inte hästen påverka det valet utan får helt enkelt anpassa sig. Sätter du på hästen en inspänningstygel när du exempelvis longerar kan den ju aldrig "dra ryttaren ur sadeln" och på så vis få mer tygel, utan den är där den är och så är det, och precis så ska tyglarna fungera när du rider! Ett stadigt stöd som guidar hästen till rätt form. Samma om du har en häst som gärna knäcker av i nacken och inte gärna tar stöd på bettet så du ska aldrig leta efter ett stöd i handen, utan du ska rida fram hästen till stödet.
 
Oj detta blev ett ganska långt inlägg men det blir en liten reminder till migsjälv och kanske förhoppningsvis en liten tankeställare till någon av er där ute. Tänk på, gör det inte svårare än vad det egentligen är! Nu ska jag strax ut och trimma lite fler hästar i ridhuset, vi hörs!
 

Kommentarer
Postat av: lisa

Det måste vara det härligaste som finns, när man får den där "AHA"-upplevelsen! :D Det är sällan man får den tyvärr..

Svar: Det är SÅ underbart! Man känner liksom, varför har ingen lärt mig detta tidigare?! ja tyvärr är det väl så..
Malou Kastman

2014-02-18 @ 21:08:47
URL: http://lisacandemyr.blogg.se
Postat av: Lisa Ullbors

Malou, visst är det en härlig känsla när allt känns så lätt. Lika lätt är det att falla tillbaka i gamla invanda mönster och få in det nya.
En sak är säker att Annikas träning är helt rätt för hästen och dom blir väldigt lyhörda för hjälperna. Jag är glad att jag hittade Annika som min tränare.

Svar: Helt underbart! Ja det är ju det, därför är det på att bli påmind flera gånger om dagen i en hel vecka så det förhoppningsvis sätter sig :) verkligen! jag är glad att du frågade om jag ville testa träna för henne hahah :)
Malou Kastman

2014-02-19 @ 07:11:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0