när ska oturen ta slut?

Idag har jag spenderat mestadelen av dagen i stallet, Lohrischa kom galopperandes till mig i hagen när jag kallade på henne som vanligt, jag tog in henne och ställde mig och borstade henne och fixade inför vårt ridpass som vanligt, jag skulle kratsa hennes hovar, inte som vanligt. Jag märkte redan innan att något var fel då hon var bråkig och inte ville backa eller flytta sig åt sidan i stallgången när jag bad henne, men bekräftelsen kom när jag skulle lyfta upp och kratsa hoven på hennes högra bakben, hon kunde inte böja sitt ben.
 
Paniken som uppstod där kan ni ju bara föreställa er, helt plöttsligt så small det till i benet och hon drog snabbt upp det för att sen ställa tillbaka det i det raka, orörliga läget igen. Jag brast i tårar och mamma ringde Petra som snabbt fick komma och kolla på det och sen for hon ner till Kattis (veterinären som vi har turen att deras klinik ligger precis intill ÅPK) och pratade med henne, sålänge var jag ute och gick med Bambi på gårdsplanen. Vi ringde även och pratade med Katja.
 
Det blev bättre när hon fick röra på sig och det visade sig bara imellanåt att benet hängde upp sig när hon gick, dock så knäckte det till och gav vika varje gång hon stod still och övergick till skritt och backa kan hon fortfarande inte göra för då kan hon inte böja benet utan det är helt fast i rakt läge. Det blev sedan konstaterat att hon lider av patellaluxation, också kallat patellaupphakningar. Det innebär att det inre ligamentbandet hakar fast i ett benutskott på lårbenet och gör att hästens patella (knäskålen) låser sig och de kan inte böja sitt ben.
Detta är dock väldigt vanligt på unga hästar som inte har så mycket muskler, och det har ju inte L då hon inte får arbetas särskilt hårt pga den andra skadan.. Så vi är i ett riktigt dödläge nu då hon inte får arbeta för mycket pga skadan i bogen och hon måste arbeta mycket för att bygga upp muskelmassa för att bli av med denna skadan. Hon skulle iallafall fortsätta ridas så vi får jobba på i denna långsamma takt och fortsätta bygga muskler sakta men säkert på rakt spår i låga gångarter och helt enkelt försöka vänta ut dessa tråkigheter..
 
När ska detta vända?!....

Kommentarer
Postat av: Emma

gud vad hemskt! tycker det borde vända för dig snart, känns som det bara händer nya saker hela tiden när du väl får sätta igång henne.. :(

Svar: ja det var riktigt läskigt.. ja eller hur, det är så fruktansvärt tråkigt.. :(
Malou Kastman

2012-10-16 @ 07:11:40
URL: http://anderssonke.devote.se/
Postat av: Therese Jensen

Usch vad hemskt! Du ger säkert henne redan detta men ville bara säga det, E-vitamin är super bra för att hjälpa dem att bygga muskler så om du inte ger henne det så kan jag rekomendera det :)

Svar: ja det är verkligen jättetråkigt.. :( hon har fått multivitamin innan, men nu sen en tid tillbaka har vi övergått till att ge henne endast E & B-vitamin som tydligen också skulle vara bra för detta! Sen äter hon mycket lusern också, och det är det ju jättemycket proteiner i. Vi får hoppas det löser sig :(
Malou Kastman

2012-10-16 @ 18:37:34
Postat av: Hanna

kan man bota patellaupphakning? :)

Svar: det försvinner oftast av sig själv :)
Malou Kastman

2012-10-17 @ 21:15:57
URL: http://thirtyeight.blo.gg

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0