hästar är inte gjorda av porslin.

Jag vet om att detta är ett ganska hett ämne just nu, det är också därför jag tänker ta upp det i ett inlägg och lägga fram min åsikt. Ni får gärna komma med era egna åsikter och tankar!
.
Hästar är inte gjorda av porslin.
.
Det diskuteras ofta och mycket om hur vi ska hantera våra hästar, hur länge de ska få vara ute i hagen, vilken tid de ska komma in om kvällarna, hur ofta de ska ridas på banan osv osv.
Jag tycker att det är alldeles för många som behandlar sina hästar och ponnyer som om de vore gjorda av glas, de får stå själv i en liten sketen fyrkantshage för annars kan den skada sig. Våra hästar går 5 st i en flock, ja de har fått vänja sig vid det. Jag tror inte att det är många hästar som inte går att ha med hagkomis, det är klart att de kan bråka i början, det gjorde våra också, men låter man de bara vänja sig vid varandra succensivt så brukar det gå smärtfritt. Självklart finns det hästar som föredrar att stå själva, men jag tror att det ofta är vi människor som säger "nej min häst måste stå själv, h*n tycker inte om andra hästar". Jag tror att de flesta hästar trivs bättre om de är fler, de är ju trots allt flockdjur.
.
Och tillbaka till det här med hagar, vi är väldigt bortskämda med hagar då vi har mycket mark som tillhör stallet. Våra hagar går upp och ner i dalar, där är massor med buskar och träd, där är bäckar, det är backigt och stenigt, våra hästar kan springa i 390 km/h genom detta och inte en enda häst har blivit skadad på de kanske 9-10 åren som vi har haft hästar där. "min häst är så klumpig! den kommer bryta benet, få en pinne i ögat, sträcka sig, trilla, fastna, gå ner sig i bäcken" ja you name it! det finns verkligen många ursäkter. Som jag sa vi har haft hästar i dessa hagarna i hur många år som helst och det är aldrig någon som har blivit skadad i samband med hagvistelse. De har bättre koll än vad vi tror! Självklart så finns det ju olycksfåglar som lätt skadar sig, men över lag så tycker jag att det hela är lite överdrivet. Jag kan förstå om det inte finns tillräckligt med mark att ha större hagar på, men öppna då upp och ha några större hagar och släpp ihop hästarna istället för att de ska stå själv i en liten fyrkant!
.
En flygbild över våra hagar, stallet är i den blå cirkeln och jag bor i den gröna markeringen.
.
Sen har vi det här med tiden hästen spenderar i sin hage, jag tycker att en häst ska få vara häst och vara ute så länge som möjligt, OM vädret tillåter. Självklart så tycker jag inte att en häst ska behöva stå ute i ösregn/storm till kl 10 på kvällen bara för att liksom. Men hästar som kommer ut kl 9 på morgonen och in igen kl 4 på eftermiddagen, allvarligt? Hästen spenderar 17 av 24 timmar av dygnet på box, hur bra kan det vara egentligen?! Våra hästar kommer ut vid 07:30-09:00 (beroende på om det är vardag eller helg) och kommer på vintertid in vid 5-6 tiden och är ute längre och längre ju mer sommaren närmar sig. Just nu står de ute till kanske halv 9-9 på kvällen, och det trivs de med! De kommer inte och ställer sig vid grinden och vill komma in förens vid den tiden. På sommaren står de ute dygnet runt.
.
Även i ridningen kan folk bli så enformiga, de sitter och trimmar sina hästar i paddocken/ridhuset flera gånger i veckan. Jag tror på att varierad ridning ger en frisk och lycklig häst! Jag själv rider ut i princip varje dag i veckan förutom när det är tävling eller träning, ibland kan jag ta en tur i paddocken men majoriteten av passen är uteritter. Jag rider på grusvägar, på asfalt, i skogen, på fält, ja you name it! Det mesta man kan rida på helt enkelt? haha! Att variera underlaget man rider på är viktigt för hästens leder, och jag tror dessutom att en häst som rids ut mycket är en gladare häst än en som sitter och harvar på banan hela tiden!
.
Vad tycker ni?



Observera att detta är vad jag tycker och jag förväntar mig inte att ni alla ska tycka likadant.
Alla tycker vi olika och det är något jag har full respekt för, därför tycker jag att vi kan hålla detta på en mogen nivå. Ni får jättegärna komma med era egna åsikter men håll dumma kommentarer såsom "du har helt fel.. blablabla" för er själva. Det finns inget rätt eller fel, bara folk som tycker olika, TACK! (:

Kommentarer
Postat av: Micaela

Håller med dig till 100%, riktigt bra inlägg! Tror också på varierade underlag, man vill ju trots allt ha framåtbjudning när man rider sin häst och jag tror personligen hästen tappar den om den går i paddock/ridhus 5 dagar i veckan!

2012-05-10 @ 20:37:22
URL: http://micaelaochpasse.blogg.se/
Postat av: Lina

Du har helt rätt Malou, håller med till 110% verkligen!!

dock var det ju snällt med kl 9-16 i hagen, jag vet folk som släpper ut sina hästar kl 9 och tar in dom kl 12... HEMSKT!!!

Mina hästar får gå ute till dom säger till att dom vill in helt enkelt, och jag vill ha dom ute så mycket som möjligt! Det är både bättre för hästens kropp och dessutom är ju stallet duktigt mycket trevligare om hästarna inte står och skiter och pissar där inne hela dagen.

Tycker allvarligt riktigt synd om hästar som knappt får vara ute, och det finns ju trots allt en lag på 8h/dagen, men inte fan är där många som följer den..... skrämmande.

2012-05-10 @ 21:03:58
URL: http://linahagman.blogg.se/
Postat av: Camilla

Jag har den typiska göra illa sig hästen, men han går ändå i en hage med både skog och sten. Tror han skulle lyckas göra sig illa på plan mark oxå. Däremot föredra jag en skog som inte är så tät, allra helst när de e lite osämja i hagen. Min häst har blivit jagad in i träd och kommit in med sår inte roligt...



Vore går ut mellan 6-7 och in mellan 21-22 beroende på väder, och vinter tid kommer dom in 19 så det är långa dagar i hagen. De e sund hästhållning tycker jag. Säger som dig sitter sällan och harvar på banan mer än dem dagarna jag ska hoppa eller ta ett dressyr pass max två dar i veckan.



Min häst går för tillfället inte att rida dressyr på utom hus, har blivit rädd och stressar bara upp sig, men annars kan man lika bra jobba dom ute i skog och mark.



Tror att människor med sund hästhållning håller med dig väldigt bra i det du skrivit..

2012-05-10 @ 23:26:44
URL: http://bbqridtravare.blogg.se/
Postat av: jossan

Håller med! :-) Jag tror många glömmer att det faktist är flockdjur som SKA vara ute. Inte stå inne på en box eller ute i en liten fyrkantshage nåra timmar om dagen.



Våra går in runt 9 hela året om (förutom när de går ute dygnet runt på betet). Tycker 5-6 är alldeles för tidigt även på vintern. :-P Men de är ju bättre än 3-4 iaf ;)

2012-05-11 @ 08:58:53
URL: http://minfux.blogg.se/
Postat av: Julia

Så jäkla rätt! Våra hästar går ute ungefär samma tider som era och då går ALLA (6 hästar, förutom shettisen) ihop, dem trivs jättebra och till och med den lilla stunden som jag tar in och ska rida, borsta osv. vill hon bara ut igen till dem andra i hagen. Dem trvis superbra :)

2012-05-11 @ 13:53:56
Postat av: Rebecca

Nu ska jag va den här "tråkiga" människan som kommer med argument ist för att hålla med 110% :)

Som sagt det där är ju dina åsikter men jg tycker det är lite tråkigt att dra "alla" över ett sträck.

Som ex hästar som går i "fyrkantiga" hagar, det är försåtligt när det gäller en person som äger en fleratusen kronors häst som de satsar allt med! Då vill man nog inte ta några risker!

Och vad det gäller min häst så är han ett livs levande bevis på klumpig häst! Haha vi hade honom i en super fin hage med två stora dalar, rinnande bäckar och träd, men min häst lyckades ALLTID riva upp stora och små sår överallt! Så vi satte in han i en mindre hage med träd, och kulle osv, där han ist trampade sönder sina hovar!

Sen så det här med att ha häst ihop med andra hästar är också jätte olika, vissa klarar verkligen inte av att ha sin häst ihop med någon annan. Och det är klart man inte vill ha sin häst med någon annan om den riskerar att bli skadad för det kan bli dyrt!

Och även det där med "ute och inne", våra hästar släpps ut 6-9 och tas in 4-6 beroende på väder. På sommaren får dom gå ute hela tiden om man vill!

Men i mitt fall så har jag en häst som helst vill gå in på kvällen, och när det blåser och regnar ute för han hatar det verkligen och vissa vill va ute hela tiden som min farmors islandshästar som går på lösdrift!

Och ridningen till sist, det är också jätte olika!

Är en häst van att få varierad ridning ute och på bana så är det klart att den mår bäst av att få varierad ridning, men hatar som är vana att gå på banan och träna, som verkligen älskar att jobba dom tycker inte alls det är intressant att tas på uteritter! Och tvärt om med skogsmullar :)

Men jag håller med om att hästar ska få vara hästar men man måste faktiskt anpassa sig efter hästens tycke, för man kan faktiskt se om hästen tycker om det eller inte :)

Sen får man göra vad man tycker är bäst med sin egen häst, bara man inte skadar hästen och bara man ser till att hästen är lycklig och är frisk! :)

Tack för mig kram becca

2012-05-12 @ 18:51:53
URL: http://rebeccaalina.blogg.se/
Postat av: hanna - luleåryttare

håller verkligen med dig till allt du skrivit, haha :) har nämnligen en i stallet som verkar tro att hästen dör när den kommer utanför boxen ;)

--------------

bloglovin-byte? Kommentera när du lagt till oss så lägger jag till dig:)

2012-05-12 @ 23:06:04
URL: http://lulearyttare.blogg.se/
Postat av: Lina m. ridtravaren Siren

Håller med. Min går tillsammans med 8 andra valacker i en stoor hage med både stock och sten, vall och berg. Har inte haft en enda skada som skett i hagen, utom små bitsår men det är ju liksom inget allvarligt.



Vintertid kommer de ut 9 och in 16. Detta för att vi inte har någon möjlighet att fodra dem i hagen, och de måste därför komma in och äta. Sedan får de vara ute längre ju mer gräs det kommer i hagen. Nu är de ute till 18, och första juni släpps de på bete :-)



Men sedan beror det ju väldigt mycket på vad hästen är van vid, eftersom att hästar är vanedjur. En häst som är van att gå ensam i en mindre hage skulle kanske inte klara av att gå i flock i en stor kuperad hage. Sedan går det ju säkert att vänja in den, men jag tycker inte att man ska säga att hästen lider av att gå ensam i mindre hage OM den är VAN vid det. En häst som i vanliga fall går i stor hage med kompisar skulle ju såklart vantrivas. Men en häst som gått ensam i nästan hela sitt liv vet ju inget annat liksom. MEN jag säger inte att jag tycker om det. Hade jag köpt en häst som hade varit van vid detta så hade jag antagligen vant in den så att den tillslut kunnat gå i flock i en större hage :-)

2012-05-13 @ 17:39:33
URL: http://worldisfullofmagic.blogg.se/
Postat av: Felicia

Bra sagt! ;)

Skrev om det här inlägget på min blogg och länkade till det för det var verkligen skit bra sagt! Min ponny går i en flock med 4 hästar och de har en super stor hage, verkligen super stor alltså och det funkar hur bra som helst. De får gå ute länge och gå ut tidigt och det är det alla hästar borde få! De är ju ändå hästar inte dockor lixom!

Jag hoppas det var okej att jag länkade och så till inlägget?

/ Felicia

2012-05-13 @ 17:53:21
URL: http://ponniemaffiornas.blogg.se/
Postat av: Johanna

Håller med till 110%

Tycker det är skönt att någon tar upp detta... Alltså inte bara skriver "Min ponny måste gå in kl. 15.00 och MÅSTE ha täcke på sig, även på sommaren. Den ska även ha lindor på sig i hagen", os.v, os.v...



Med tanke på ingenting, så är din blogg BÄST! ;D

2012-05-15 @ 18:15:57
URL: http://www.johhanna.bloggplatsen.se
Postat av: Amanda

Jag har två hästar, varav den ena g

2012-05-18 @ 09:24:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0