tankar om säkerhetsväst

År 2012 - året jag fyller 18 - mitt sista ponnyår - mitt sista år med säkerhetsväst tvång.


Jag vet om att det finns många delade åsikter om detta ämnet, för vissa är väst en självklarhet medans för andra är det bara en börda. Det är dock en billig livsförsäkring!

Jag använder min väst när jag hoppar, dock inte när jag rider dressyr eller rider ut.
Jag trivs inte helt 100% i den, jag känner mig rörelseförhindrad och klumpig i den..

Så jag funderar på att (när tiden är inne) sälja min racesafe och köpa en Tipperary istället! För jag vill fortfarande använda väst när jag hopptränar. som sagt, det är en billig liftförsäkrning. Dock tänker jag inte använda västen på tävlingar.

Tipperary Eventer är en mycket mera slimmad väst som följer kroppen ännu mer än vad racesafen gör, den är även tunnare vilket gör att det knappt märks att man har den på sig! Det är så jag känner att jag vill göra nu, men framtiden får ju utvisa det.

Hur tänker ni som ska fylla 18 göra?
Och ni som redan fyllt 18, hur har ni gjort?


bilderna är lånade från google


Kommentarer
Postat av: Amanda

Jag har inte fyllt arton. Men jag tror att när jag gör det så kommer jag nog ha västen när jag tävlar (hoppning såklart) och kaanske om jag hopptränar. Det beror på om man känner sig säker på sin häst och så. Vet man att man har en häst som stannar eller busar mycket så är det kanske smart att ta på sig en väst :)

Det är min åsikt :)

2011-12-17 @ 08:15:39
URL: http://mandies.blogg.se/
Postat av: Lina

Jag red mitt sista juniorår i år, så nästa år får jag lov att tävla utan väst om jag vill.

Men jag tror inte att jag vill, men min rygg och nacke klarar inte av stelheten som uppstår av Racesafe västen och min tanke har länge i många år varit att byta till Phoenix Tipperary västen precis som du skrev. Den är behagligare och lättare men skyddar fortfarande lika mycket t.o.m mer över revbenen.

Så det är ett klart beslut som jag tagit, tycker att fler borde tänka över det. För det handlar faktiskt om säkerheten!

2011-12-17 @ 11:29:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0