Q & A, del 2

Tips på övningar om..
.. man vill få rundare galopp?
Träna mycket fattningar och avsaktningar så att hästen stärker sig ordentligt i övergångarna, även bomövningar kan kan vara bra. Desto starkare hästen blir i galoppen desto rundare och bärigare kommer den bli!
 
.. man vill förbättra hästens hoppteknik?
Se till att jobba mycket med markarbete och få hästen ordentligt "satt på rumpan" och ha den framför dig, gymnastikhoppning såsom studds och lite trängre kombinationer gör ofta att hästen blir kvickare i benen. Att hoppa breda oxrar brukar också göra att hästen måste sträcka ut mer och använda mer rygg!
 
Spottis hoppteknik var ingenting att hänga i julgranen i början.. men den blev som tur var bättre med åren pga träning! Eddie däremot har alltid varit lite överambitiös... hahah
 
.. man vill att hästen ska bli mer lätt i handen?
Om det är så att din häst är väldigt stark eller tung så skulle jag nog rekomendera att byta bett OFTA! I början hängde sig Eddie fast i bettet om jag hade samma bett i mer än 3 dagar i rad, så jag bytte bett ibland så ofta som varannan dag just för att det hela tiden skulle vara något nytt i munnen, nu kan han ridas på samma bett hela tiden och är ändå lätt som en fjäder i munnen! Ge dig heller inte in i dragkampen, för man vinner inte en dragkamp mot en häst.. prova istället att ta och lätta, små kvicka tygeltag och när hästen visar reaktion var snabb att berömma den så den vet att den gör rätt. Det är också viktigt att du själv är väldigt mjuk och lätt i dina händer, annars kan du inte begära att hästen ska vara det i munnen.
 
.. hästen är tittig på hinder?
Träning, träning pch återigen träning!
Om hästen ska lära sig att inte vara tittig på hinder så måste den också träna på att hoppa tittiga hinder. Spöka ut hinderna ni har hemma på ridbanan, allt ni kan komma på! Vattenmattor, infångare, häng en presenning över en bom, linda in dem i tjockt julgransglitter, måla pappkartoner och ställ under, häng reflexvästar från en bom, använd er av grindar, plankor, murar ja allt läskigt som ni kan komma på! Spottis var supertittig när vi började tävla och det var ofta vi inte ens kom till tredje hindret, men vi tränade jättemycket på titthinder så ofta vi kunde och de sista åren var det sällan hon stannade för att hon tyckte något hinder var läskigt utan ställde alltid upp och hoppade!
 
OBSERVERA att jag inte är någon expert, ovanstående svar är mina åsikter och mina egna erfarenheter.
 
Heter Spirit det i stamtavlan eller kom du på namnet själv? och isåfall, varför just Spirit?
Spirit heter Spirit, och hette Spirit i papprena när jag köpte henne. :) Hade jag dock fått välja så hade hon nog fått ett lite mer graciöst namn.. Dock hade fortfarande "Spirit" varit med i det! Eddie fick lida för min längtan över att ha en häst med ett långt fjolligt namn.. ;)
 
Om du skulle välja ett rimligt mål för dig och Eddie, på vilken nivå vill du kunna tävla med honom?
Asså om min magkänsla har rätt så har inte denna hästen några större begränsningar! Jag tror personligen att han kommer kunna gå höga klasser, iallafall 130-140. Självklart inte än på många år, han har ju noll tävlingsrutin. Men han gör allt så himla enkelt, han leker över höjderna och att ta sig över 115 med ryttare och 120 på löshoppning utan minsta kraftansträngning får en att börja undra när han faktiskt kommer behöva börja ta i för att ta sig över?
 
Men vad vet jag, han kanske kommer vara totalt oduglig i hoppningen ;) time will tell..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0