Spirit

Den 27 maj 2006 rullade vår bil med påkopplad transport uppåt i landet, vi skulle hämta hem min nya ponny. En liten c-ponny på 5 år som såg ut som den var plockad direkt ur filmen "Spirit - hästen från vildmarken" med sin gula päls och långa vildvuxna man. Den var väldigt efter i sin utbildning för att vara 5 år och kunde endast gas, broms, höger och vänster, ungefär lika mycket som en precis inriden 3-åring. Hoppa hade den aldrig gjort i hela sitt liv, den hade knappt ens sett en bom. Känns som en bra förstaponny för en liten tjej på 12 år som endast gått på ridskola och haft foderponnyer va?
 
Denna ponny skulle komma att bli min allra bästa vän.
 
Jag kan säga att detta lilla gula sto som faktiskt också var döpt till namnet Spirit, betedde sig snarlikt den vilda hingsten från filmen. Under hela vårt första år kämpade jag mot rädslan för min egen ponny, ja, jag var rädd. Hon stegrade sig så hon gick över och jag trillade av gång på gång, jag ångrade att vi hade köpt denna galna ponnyn.
Men med blod, svett, tårar och en jävla massa tålamod tog vi oss igenom den svåra perioden, vi har kämpat tillsammans och lärt varandra, vi har lärt oss tillsammans.
 
Vår resa har gått från att jag inte vågade sitta på min ponny, till att lita på henne till 100%.
 
 
Förändringen denna ponnyn har gjort är helt sjuk.
Hon har gått från att se ut som en liten skogsmulle som var "lat" (!!!, kan ni förstå att min ponny har varit en sån man fått sitta och driva på ordentligt för att hon ska gå framåt?!?!), och kom inte ens runt en bana på LD höjd (70cm) utan brukade oftast vägra ut sig på andra eller tredje hindret till att bli en sportig tävlingsponny som har energi som heter duga och är startad MsvB i hoppning. Det är knappt så jag själv kan förstå att det är samma ponny!
 
Resan vi har gjort tillsammans är oförglömlig och jag är evigt tacksam till denna galna lilla ponnyn för allt hon har lärt mig och alla minnen vi har skapat tillsammans, jag kommer aldrig glömma dig, du finns för evigt i mitt hjärta. ♥
 
Spirit
Idholmens Matador - Aladdin
Connemara f. 2001
 
 
Efter 7 år tillsammans är Spirit inte längre i min ägo utan är såld och bor numera hos Matilda Malmström där hon har det superbra! och Matilda är så glad för henne och de passar verkligen varandra som handen i handsken!
 
"Always together, never apart,
maybe in distance, but never at heart" ♥
 
 

Kommentarer
Postat av: Caroline Bågfeldt

Sv: Jag förstår verkligen, men samtidigt måste det kännas underbart när DEN ryttaren kommer och allting klaffar ;)

Svar: Ja verkligen! :D
Malou Kastman

2012-10-02 @ 21:20:23
URL: http://carolinebagfeldt.blogg.se/
Postat av: linda

Vilken fin blogg och häst du har! Fastnade för denna för jag har en som ser nästan likadan ut, haha. Samma färg fast lite ljusare ;)

Svar: Tack så mycket! :) jaha vad roligt :) är det en connemara också eller?
Malou Kastman

2013-12-06 @ 14:07:18
URL: http://truestoryoflinda.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0