klippning

Jag har tänkt på det här med klippning, nu när vi börjar röra oss mot vinterhalvåret & allt.
Vanligtvis så brukar jag köra på helklippning på Spirit, hon är inga som helst problem att klippa utan står som ett ljus under hela processen. Klipper kropp, huvud (inte hela huvudet, klipper bara halva) & ben helt utan svårigheter. Hon brukar klippas 2-3 ggr per vinter.

Nu till mina funderingar, jag tror att jag ska köra på jaktklippning i år!
Iallafall de två första klippningarna.. Själv tycker jag att det är snyggare med helklippning men nu tänker jag på Spottis skull eftersom jag ska utomlands i 3 veckor i Februari och då ska hon vila, & då är det ju helt klart bättre om hon har lite mer päls på ryggen så hon inte går och är kall! Förra året stod hon ibland med tjockt fodrat innetäcke under ett jättetjockt vintertäcke med hals, har hon då vinterpäls på ryggen kanske hon inte behöver vara riktigt lika påklädd!

Jag tänker mest på att kiropraktorn sa att hon inte får bli kall på ryggen och när jag då ändå inte ska rida henne under 3 veckor så är det för hennes skull hon får ha kvar den pälsen! Dessutom behöver man inte packa på med typ 2-3 ländtäcken när man ska rida heller..

Något i denna stilen hade jag tänkt mig! Halsen kommer jag klippa hela för min ponny har en tendens att svettas väääldigt mycket och då är det skönast (för hennes skull) att torka snabbt, sen kommer jag klippa kroppen och halva benen som ni ser på bilden.

Sen när jag kommer hem i Februari och det är dags att sätta igång henne ordentligt igen (& klippas för sista gången) kommer jag göra en helklippning (kroppen & hela benen), både för att då är den värsta vintern (förhoppningsvis) över och för syns skull. Jag kan säga att hon blir INTE snygg när hon sätter sommarpäls och är jaktklippt! Vi hade henne jaktklippt 2008 och såhär blev resultatet när hon fällde vinterpälsen och skulle sätta sommarpäls..
bilder från maj 2008.




Förstår ni nu varför jag vill helklippa henne?! x) Såhär grå fräck färg får hon då!






Om ni vore i min situation, vad skulle ni gjort?


Kommentarer
Postat av: madde friberg

Jag tycker du ska klippa hela henne sista gången! :) Hon är så söt med grå färg, förresten så du på ÅPK hemsida, blåbärshoppning ;D haha! Kanske skulle fått varit med på henne om det är okej? ;)

2011-09-08 @ 16:43:53
URL: http://madelenefriberg.blogg.se/
Postat av: Helen

Du vill ju ha en udda färg på hästen o randigt är väl ganska udda ;)

2011-09-08 @ 18:35:28
Postat av: HH

Klipp inte hela utan spara lite på ryggen om du behöver så mycket täcken (även om det inte är så snyggt). Jag skulle som du klippa hela hästen i februari så att allt försvinner tills fällningen. Men är du säker på att du verkligen behöver SÅ mycket täcken? Min lite frusna ponny var varm under täcket med fleece + 350 g termo när det var -30! Ner till -20 räckte det med 350 g. (Jag har uteboxar så hon är alltid ute dessutom.)

2011-09-09 @ 11:38:57
Postat av: Nelly

Min pålle har ungefär samma färg fast mycket vitare, henne helklipper jag, fast från det svarta på benen och uppåt. Hade henne halvklippt ett tag förra året men det vart så fult när halva hon var vit/grå och resten vit/gul :P

2011-09-16 @ 14:34:18
URL: http://njidon.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0