WORD

Du kan inte förlora innan du gett upp, men ibland måste man ge upp för att vinna. Det finns mängder av solskenshistorier om den omöjliga hästen som efter år av träning blommade ut till att bli en stjärna. De historierna vi mer sällan hör om är alla de gånger åren av slit inte leder till något annat än fortsatt hårt slit.. Jag tror att det senare är mer vanligt, men ett mycket tråkigare samtalsämne.

Jag har gett upp och gjort mig av med ett antal hästar genom åren som jag upplevt inte visat tillräcklig talang, intresse eller rent av skrämts av uppgiften. Jag tror att de hästarna är mycket gladare idag. 

Det konstiga är hur svårt det kan vara att ge upp, det är konstigt med tanke på det slit som krävs om man ska fortsätta.. Vi vet alla hur ett bra pass kan kompensera för 10 dåliga, hur hoppet tänds när vi anar lite diamantlyster i våran kolbit, känslan av att det går åt rätt håll.
Den känsla som får oss att orka några månader till..


"Om jag tittar mellan fingrarna, dämpar belysningen och kisar,
ja tametusan om den inte är en kopia av Hickstead!!"


Ju längre tid man håller på med den här sporten ju mer inser man hur mycket tid man kastat bort på att satsa på fel individ. En bra häst är en lycklig häst. Lycka är svårt att tvinga fram..

"Om det luktar som en fisk, rör sig som en fisk och ser ut som en fisk...
Ja då är det nog mest troligt en fisk och inget annat"

/Kaptenen, the one and only
Kan ingen typ printa ut denna text och trycka upp i fejset på de ponnymorsor som envisas med att deras unge ska piska runt sin stackars ponny som är uppriktigt missnöjd med sin tilldelade roll som tävlingsmaskin? De fanns på min tid när jag red ponny och de finns nu. VARFÖR utsätta den stackaren som stannar ut sig på var och varannan tävling för en uppgift den klart och tydligt visar att den inte vill delta i? Och varför utsätta er unge för det? "En bra häst är en lycklig häst. Lycka är svårt att tvinga fram.." Sälj brunte som hobbyhäst så den kan få lulla runt i skogen och istället göra saker som den tycker är KUL och köp en ny ponny som faktiskt vill hoppa! 
Ni hade gjort både ponny och unge en björntjänst.

 Världens finaste gul ♥
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0