Otursfågeln igång igen..

Schabraken sålde som smör i solsken och blev paxade redan strax efter jag hann få upp dem, score! Är dessutom en vän till mig som köpt dem så det är skönt att slippa skicka och greja :) Nu ska jag bara ta mig iväg och inhandla ersättaren till dessa två så blir det superbra! Hästarna rullar på i sina egna takter, Eddie dansar fram i dressyrsadeln och går under omständigheterna faktiskt ganska bra, Théa däremot blir för tillfället bara värre och värre... Katja måste verkligen komma ut och knäcka henne nu för hon är verkligen inte rolig att rida! Superstretig, stel och bråkig, och jag vill inte tjafsa med henne för mycket då jag inte vet om där sitter någon låsning och därför står vi ganska så stilla i ridningen just nu tyvärr.. Förhoppningsvis kommer hon imorgon, annars får jag nog tyvärr stryka mig från Svante-träningen den 16 :(
 
Och Eddie's omständigheter undrar ni ju då säkert över? För ca två veckor sedan märkte jag att något var galet, han gick bara och småpillade i höet/halmen och åt endast några få strån med jämna mellanrum, han har aldrig varit någon storätare direkt men nu totalt bojkottade han kraftfodret och vägrade dricka.. Vi gav det 2 dagar med veterinärs uppsyn och försökte få honom att äta och dricka utan resultat, han började även vid dethär laget bli uttorkad så vi bestämde oss för att köra in honom till Ugglarp. Väl där tog de tester som visade att han hade någon slags infektion i magsäcken och där hade vi anledningen till att han vatten och matvägrade, de behöll honom på kliniken över natten så han fick stå med dropp för att återfå rätt vätskebalans och dagen efter gastroskoperade dem honom och kunde konstatera magkatarr! Så nu går han på den omtalade medicinen GastroGard och har redan nu blivit en helt annan häst! Han äter med stor aptit, dricker mycket mer och känns i allmänhet mer lugn och harmonisk. Detta är troligvis något som han har haft hela tiden då han i sig stressar upp sig ganska mycket, dessutom visar studier att över 80% av alla krubbbitarhästar ofta har problem med magen såsom magkatarr eller magsår, så har ni en krubbare så tveka inte att kolla upp detta! Anledningen till att det har brutit ut först nu är troligvis tävlingarna, det är det som har utlöst allt då han var ganska stimmig på båda två och det var så mycket nytt för honom. Men han är igång och rids som vanligt nu igen och ska inte ha några problem av detta nu när han fått medicin :)
 

Kommentarer
Postat av: Lina

Det är första gången jag hör att en häst har magkatarr. Hoppas han inte får problem i framtiden :)

Svar: Enligt Vet. ska han förhoppningsvis inte få problem med det igen, så vi håller tummarna! :)
Malou Kastman

2014-12-03 @ 22:58:45
URL: http://olinao.blogg.se
Postat av: Lollee

Vad tråkigt!

Svar: Ganska tråkigt ja, men ändå skönt att få koll på vad det var! :)
Malou Kastman

2014-12-05 @ 21:42:13
URL: http://galenilivet.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0