karatekid

Är lite i valet och kvalet om jag ska skita i dressyrtävlingen helt och hållet.. Även om det är på hemmaplan och det "enda" jag behöver göra är att ta ut honom från stallet och hoppa upp och rida så vet jag inte riktigt. Klassen jag isåfall ska rida kommer att gå utomhus vid bra väder, om inte bra väder så kommer den gå i lilla ridhuset då andra klasser pågår samtidigt i stora, jag hatar lilla ridhuset. Det är mörkt, trångt och underlaget är djupt och äckligt.. Dessutom så rider vi endast där inne om det verkligen är nödvändigt, typ om det är sent på kvällen/svinkallt och träningar i stora. Och eftersom vi nästan aldrig är där inne tycker Eddie det är lite smått läskigt att rida där och ser spöken i väggarna och hörnorna.. "Men rid mer där inne så han vänjer sig då", nejtack.. jag avstår helst att rida där inne om det inte är absoluta nödfall då jag inte vill utsätta Eddie för det katastrofalt dåliga underlaget där inne.. Dessutom så får han inte gå på för mjukt då det är lättare för honom att överböja kotan igen och dra på sig samma skada som han precis har haft, och det är det sista vi vill.
 
Bidragande faktor är även att vi är tillbaka lite i det gamla mönstret när det gäller galoppen, man måste vara superförsiktig och låta honom mer rulla in i den än att göra en riktig fattning för då går Eddie bananas och visar sina kung fu kunskaper! Han är även omusklad nu från vilan och orkar inte bära sig i galoppen än vilket resulterar i att det går tre växlar för fort och han täcker 5 meter mark i taget med sina älgakliv. Skulle man då börja packa ihop honom och lägga på för mycket ben för han ska samla sig så återgår han till att vara karatekid.. Så vi får ta det hela långsamt och jobba upp galoppen igen så den blir som innan skadan, om inte ännu bättre! Babysteps.. ;)
 
 

Kommentarer
Postat av: olliochmessi

Det svåra och jobbiga med unghästar är att ibland behöver de tid. Har helt förståelse för att du inte vill rida i ett ridhus med dåligt underlag och jag är iaf så att om jag känner att jag inte kan prestera så som jag vill på tävling så avstår jag hellre... Tävlingsmänniska som jag är o inte är jag den bästa på att inte "vinna" heller :P

Svar: Ja precis, och nu när han har haft boxvila så länge så är det ju inte konstigt att han behöver tid för att ta sig tillbaka till en bra form igen. Ja men precis! Känns liksom lite onödigt att göra det bara för att..
Malou Kastman

2013-10-06 @ 19:34:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0