KG-träning

Träningen för KG igår var supergivande som vanligt och innehöll många bra övningar. Fick ihop Astrid på ett helt annat sätt än vad jag fått innan och istället för att vara lång och storgalopperad så hade jag faktiskt riktigt bra koll på henne och vi kunde ta oss an hindrena i en samlad galopp med betydligt mer tryck i än vanligt! Det var en helt grym känsla vi fick och allting kändes så mycket enklare. Även om jag behövde ca 50 påminnelser om att komma ner ordentligt i fötterna, man blir lite ringrostig när man varit utan hoppningen ett tag.. ;) Jag får lätt tendensen att lägga vikten i sitsen istället för i fötterna, ajabaja..  men det gör otroligt stor skillnad när man kommer ner ordentligt!
 
Vi flög även över några hinder på 135 cm vilket var en ny höjd för både mig och Astrid men det gick hur bra som helst! Både på linjer och enkelhinder, men herregud vad jag får hålla i mig ibland alltså.. Ibland lägger hon av såna språng så det känns som jag ska hamna i taket!! shit den hästen kan hoppa
 
Har även ritat upp en av övningarna, mest som en påminnelse till migsjälv då jag tycker den var kanonbra för att få styr på sin häst om den bara drar/rusar mellan hinderna eller man helt enkelt bara vill öva lydnaden, tänke att jag lika bra kan dela med mig av den här också ju!
 
Skåda mina skillz i paint!
Man ska alltså rida på linjen i både höger och vänster varv, kommer du från vänster varv in så gör du första volten åt höger och nästa åt vänster och avslutar med att rida ut åt höger, startar du istället i höger varv så gör du första volten åt vänster, nästa år höger och avslutar ut i vänster igen, så det blir vartannat håll liksom! ni fattar va?
Tänk på att rida hela vägen ut till väggen i volterna och att försöka få hästarna avslappnade, försök även att komma ut så nära hindret som du precis hoppat som möjligt så att du hinner få hästen rak och hitta en avsprångspunkt.
 
Nedan har ni en bild på ett 135-språng, ser inte alls högt ut nu när man ser det på bilden! Tror det beror på att mamma filmade från en upphöjd läktare, tyvärr är filmerna inte visbara då mamma skakar som ett visset löv som tappert försöker hålla sig kvar på sin gren en stormig höstdag... Har hon nerverna på utsidan tro?... ;)
 

Kommentarer
Postat av: Louice Råå

Äsch lägg upp videon ändå;)

Svar: inte lönt.. + hon filmade bara en liten snutt.. får se om hon kan filma lite stadigare nästa gång och nerifrån banan ;)
Malou Kastman

2013-11-20 @ 12:02:12
URL: http://othello.blogg.se
Postat av: Helen

Annars får du slå en pling så filmar jag gärna om det passar för mina arbetstider :)

Svar: ah perfekt :)
Malou Kastman

2013-11-21 @ 04:53:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0