svar på frågestunden!

Spirits halvbror ska ridas in nu i vår, han är en galen filur! har du några bra tips på vägen? vad är det viktigaste enligt dig som gjort att du lyckats så bra med henne? inte bara på tävling utan även förtroendet er emellan. låååång fråga (;
 
svar: Hej! ingen fara, det är bara roligt med lite längre frågor! Speciellt såna här intressanta. (:
Iallafall, mina bästa tips är att inte stressa fram, är han lik Spottis så är han väldigt känslig i huvudet och det kräver att man inte pressar dem till att göra saker, jag kunde inte "tvinga" S att lära sig något, och det kan jag fortfarande inte.. Till henne kan du inte säga "nu är det bara såhär att du gör som jag säger" utan man får ta andra vägar för att få fram det man vill. Sen tycker jag även att det är viktigt att ha en tränare vid sidan av som kan komma med tips och hjälpa en med övningar och sånt, för det är inte alltid det lättaste att komma på själv. Välj gärna en med unghästvana! de ser det hela ur ett annat perspektiv.
 
Och sen om vårt förtroende, jag kan ärligt talat inte ge något direkt svar på denna frågan. Det har bara blivit så, jag känner mig så fruktansvärt trygg och avslappnad i den ponnyns närhet och det känner hon antagligen av! Sen har det aldrig varit att jag bara går upp och fixar henne, rider och sen ut släpper ut henne i hagen, utan det är allt runtomkring, myset, fixandet och att skapa ett band med varandra! även bara att gå ut en prommenad med din häst eller träna ledarskap i paddocken/ridhuset gör att ni kommer närmre varandra och lär känna varandra. Jag hämtar S från hagen och går hela vägen tillbaka till stallet utan grimma eller att ens hålla i henne och hon bara går brevid mig, jag kan rida ut på henne och galoppera på ett fält barbacka i bara grimma och grimmskaft som tyglar, hon står lös i stallgången när jag klipper henne osv. Jag litar på henne och hon litar på mig!
 
Oh juste, vad tänker du göra för att få en lika bra relation med din nya fina pojke?
 
svar: Jag tänker köra på samma pricip som jag gjorde med S, lära känna honom genom att spendera mycket tid med honom, mysa, knyta band från marken osv.
 
En ryttare i din klubb eller närhet som du ser upp till?
 
svar: Hm, klurig fråga! Måste nog svara Jenny Arvidsson här, tycker hon är en duktig ryttare och framförallt lärare, tränar ju för henne i hoppning!
 
Vad tycker du om din egen ridstil? bra/dålig? motivera varför! :D
 
svar: Jaaa du, jag är en person som verkligen hatar att skryta.. haha! Jag är ju ingen Roffe men jag vill heller inte påstå att jag rider helt uselt.. hahaha! Det finns ju såklart massor med saker att förbättra och jag vill hela tiden lära mig mer och bli en bättre ryttare! Men jag kan nog säga att jag är ganska bra på att läsa av hästar och anpassa mitt ridsätt efter vad för slags häst jag sitter på. (:
 
Hur många hästar har du haft?
 
svar: Om man räknar med mina foderhästar så har jag haft 6 st, egna har jag haft 3 st. foder: b-ponnyn Epson och d-ponnyerna Julle och Dolly, och mina egna är ju Spirit som är c-ponny och Lohrischa och Neverending Glory som var och är storhästar (:
 
Vad vill du jobba som senare i livet? ex. städerska eller unghästutbildare osv.
 
svar: Det har jag faktiskt iiiiiiingen aning om, om mina planer går som planerat så satsar jag på att bli rik hemmafru och inte jobba alls (; haha! bara bo på en stor hästgård och ägna all min tid åt hästarna och göra precis vad jag vill om dagarna!
 
Om du fick spendera en dag tillsammans med vem som helst, vem skulle det vara och vad skulle ni göra?
 
svar: Nu ska jag vara lite fjollig och säga anitngen Ian Somerhalder eller One Direction eller något sånt töntigt (; Ian bara för han förmodligen är universums snyggaste man och 1D bara för att de verkar vara så barnsliga och roliga att hänga med! Med den förstnämnda skulle jag nog vilja gå på romantisk middag, gå på bio, gå en mysig prommenad på stranden och sånt gullegull (; med de sistnämnda skulle jag nog vilja göra något sjukt, typ som att gå på nöjesfält eller något i den stilen!
 
Hej! Vad fin Eddie är. Hur hittade du honom? Genom annons eller tips? Provred du aldrig innan du köpte honom?
 
svar: Hej! Tack så mycket :) Efter köpet av Lohrischa hade jag fortfarande kontakt med Lizette, förra ägaren, hon tar hem hästar från Tyskland och säljer vidare här i sverige. Efter L's olycka och bortgång hjälpte Lizette mig att leta efter en ny häst, en kväll berättade hon för mig att hon köpt en skitsnygg 4-åring i Tyskland som hon först tänkt ta hem och ha själv men som vi fick lov att köpa om vi ville. Klappat och klart, efter att ha sett bilder och filmer på honom så köpte vi honom! Så nej, jag provred aldrig honom innan köpet (:
 
Favoritmärke på hästgrejer?
 
svar: ehm, detta var en svår fråga.. Men just hästgrejer så gillar jag ex. Kingsland, Veredus, Equipe, Dyón och såna märken (:
 
Vilka stigbyglar har du?
 
svar: Jag har ett par Sprenger Bow Balance och ett par från Compositi (:
 
Vad har Eddie för sadel?
 
svar: Eddie har ingen egen sadel tyvärr.. men han har ridits med både Stübben Edelweiss och en County Stabilizer, men vi ska troligtvis byta snart igen då ingen av dem har legat helt 100.
 
Hur kom du på Eddies namn?
 
svar: Menar du hela hans namn eller bara smeknamnet? (: Hela hans namn, Neverending Glory, kom jag på när jag satt och sökte på en engelsk sida för hästnamn och hans smeknamn kom nog ifrån neverEnDIng glory, E,D och I, EDI = Eddie (:
 
Hej Malou! Hade tänkt fråga en sak om Spirit nu när det kommer så många frågor om Eddie. Tror du att Agnes Carlsson på din klubb skulle klara av Spottis? Eller Tilda Nilsson? Hejdå!
 
svar: Hejsan! Jag tror att "vem som helst" skulle klara av att rida Spottis. Sålänge man har bra balans, är mjuk i handen och är modig och inte rädd för lite fart! (: Hejdå!
 
Har precis börjat läsa din blogg så hänger inte riktigt med (; skulle du kunna skriva en presentation om dig och dina hästar? Fina hästar du har! (:
 
svar: Hejsan! Roligt med nya läsare, välkommen hit och hoppas du stannar! (: Spirits prestentation kan du läsa HÄR och Lohrischas kan du läsa om HÄR, Eddie har jag inte hunnit skriva någon presentation om än men det kommer (: där ska nog finnas någon presentation av mig också lite längre bak i arkivet om du orkar leta, annars hade jag inom kort tänkt göra en ny! (:
 
Är Spirit till salu? varför ska hon säljas? riktigt fin ponny!! (:
 
svar: Ja, Spirit är till salu. Anledningen till att hon säljs är dels för att jag är för lång på henne och dels för att mina ponnyår är över, och S älskar att tävla. Så det är inte mer än rätt att hon ska få fortsätta göra det, även om det inte är med mig på ryggen. Hon ska få göra en annan lika lycklig som jag har varit med henne i snart 7 år! (: ja hon är världens finaste, tack!!
 
Hej (: Ifall du får chansen att åka utomlands till en hoppryttare och jobba som beridare, vilken ryttare skulle du valt? något speciellt land du skulle valt?
 
svar: Hej! OM jag hade fått chansen att åka utomlands hade jag nog helt klart valt Tyskland, de har sinnessjukt fina hästar där nere och det är något helt annat än här i Sverige. Och att jobba hos RGB hade ju inte varit helt fel.. (;
 
Hej! När du rider Eddie så ser det ut som du har lite korta stigläder. Finns det någon speciell anledning till det? Måste säga att du har väldigt fina hästar också! (:
 
svar: Hejsan! Personligen så tycker jag inte att de är speciellt korta (men det är ju klart en smaksak), jag trivs nog bättre i korta läder än vad jag gör i långa, känner att jag inte har samma koll då. + att det är betydligt lättare att sitta kvar med lite kortare läder när Eddie leker rodeokossa.. haha (; Tack så mycket!
 
Undrar vilken modell på stövlar du har? Var köpte du dem och hur är de att rida i? Hade tänkt köpa ett par likadana (: tack!
 
svar: Nu vet jag inte riktigt vilka stövlar du syftar på, eftersom jag har två par. Så jag berättar väl om båda! Tretorn Falsterbo GTX, köptes från Skara när de hade sin stora utförsäljning. VÄRLDENS skönaste stövel, känns som att ha en gympasko på sig! använder de som vardagsstövlar. Mountain Horse Supreme High Rider, mina tävlingsstövlar. Köptes i Falsterbo 2012, kan inte komma ihåg i vilken monter men de finns att köpa i de flesta ridsportsaffärer. Fantastiskt sköna i foten då de är väldigt stötdämpade, UNDERBARA att rida i men fruktansvärda att gå i.... haha! Får alltid världens skav på hälsenan av dragkedjan. Ruskigt snygga stövlar enligt mig, ångrar inte en sekund att jag köpte dem! (:
 
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Roligt med både frågor och svar :) läste Spirits presentation! Köpte min 4 år och helt ohanterad förutom verkning och vaccin. Mer vild än tam minst sagt Så det är så roligt att läsa om någon som inte heller hade en helt utbildad häst ;) från början men som det gått så bra för! Inspirerad och motiverad!

Svar: aha! hehe ja, kan vara roligt att få lite inspiration ibland! :) tack!
Malou Kastman

2013-01-16 @ 20:14:38
Postat av: FRIDA ELMLUND

Tänkte "Jaha... åh vem fan är Ian Somerhalder..?" och googlade honom. Så fort jag såg bilderna kom jag på det: BOOOOONE! :D Haha

Svar: hehe ja, där är han ju också med kom jag på nu! :D hade nästan glömt det!! men snyggast är han allt i Vampire Diaries (;
Malou Kastman

2013-01-16 @ 21:16:54
URL: http://fridaelmlund.blogg.se
Postat av: lisa

WWIIIIE, tack för lånet av tummar och tår! Gick jättebra bara för det :D

Svar: ÅÅÅÅÅH vad roligt!!!! :D
Malou Kastman

2013-01-17 @ 17:00:34
URL: http://lisacandemyr.blogg.se
Postat av: lisa

TAAAAAAACK!!!! :D ♥

2013-01-17 @ 20:38:17
URL: http://lisacandemyr.blogg.se
Postat av: Anonym

Vilken skola går du på? :)

Svar: Jag går sista året på Klippans Gymnasieskola med inriktning samhälle - ekonomi :)
Malou Kastman

2013-01-20 @ 19:04:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0