kotsenbenssesamo-whaaaaaat?!

Okej, nu har jag landat hemma igen efter en lång förmiddag på Ugglarpskliniken, min mage visade klart och tydligt redan när jag klev upp från sängen att jag var vrålhungrig men korkat nog så ignorerade jag det ändå, har dock äntligen fått i mig tre mackor efter många timmar på tom mage, sista timmarna hade jag dock förträngt hur hungrig jag var, haha!
 
Iallafall, min häst har blivit diagnostiserad med ett av de lustigaste orden jag har hört, hah. Kotsenbenssesamoidit är vad han lider av, det innebär att han har överböjt kotan (troligtvis när de brallade i hagen förra veckan..) vilket har gjort att kotsenbensligamenten som fäster i kotsenbenet har släppt lite eller vad man ska säga, det har i sin tur lett till en blödning precis i det området där ligamenten fäster i benet som kan liknas med när man får en blodblåsa under nageln = blodet har ingenstans att ta vägen och det spänner och gör ont.
 
Detta var tydligen inget jätteovanligt på främst unghästar och de hade mycket framgångsrikt resultat efter behandlingar, så det känns ju ändå ganska bra. Han fick en shockwave/stötvågsbehandling som triggar igång kroppens eget läkningssystem och som ska leda till bättre blodcirkulation och på så sätt få bort blödningen, han ska in på ytterligare två likadana behandlingar med 10 dagars mellanrum och därefter trodde de att han skulle vara bra sa dem! Under tiden ska han ut och skrittas för hand eller uppsuttet i 20 min per dag och resterande tid stå på box för att inte råka överböja kotan igen.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0