LÄSVÄRT

Följande text är lånad från Ponnysanning:

"Jag har tröttnat"

En mening man helst inte vill säga högt, något man helst av allt vill glömma. Att säga dom där orden högt är som att världen går under. ''Jag har tröttnat''. Vaddå? På vem? På min häst såklart skulle du ha sagt. Men vad är det egentligen som är så farligt med att tröttna på sin häst? Man får dåligt samvete, en klump i magen. ''Vad ska mamma säga'', ''Tänk om vi inte får sålt honom''. Jag tror att många tankar går igenom huvudet när man har kommit på det. Jag har flera vänner nu som har tröttnat på sina hästar. Men idag slog det mig när jag var ute och cyklade (förbi några åsnor, komiskt nog). Jag kan ta ett exempel: Om du och din bästa vän har varit just bästa vänner sedan dagis, varit med varandra varenda dag, alla tröttnar på varandra tids nog. Klart om man kämpar, då kan man hålla uppe gnistan, men det är inte alls så som det var dom där första månaderna eller åren när allt gick som bäst

Exakt så är det när man tröttnar på sin häst. Varför ska du få dåligt samvete, eller ens bli sur på dig själv? Även fall du försöker att åka till stallet varenda dag, le och tycka det är roligt så kommer du veta innerst inne att detta inte håller. Men tänk då i huvudet. Din häst är din bästa kompis. Du är där varenda dag. Ni kommer vara ovänner och bråka en dag och en annan dag kommer ni ha jätte kul. Kanske ni har en svacka en lång tid? Kanske går det över eller så har ni just glidit ifrån varandra. Men vem vill glida ifrån sin bästa vän? Det är samma sak som du sa till din bästa kompis i fyran. ''Bästa vänner för evigt''. Ingen är bästa vänner för evigt. Hur mycket man än vill...

Så därför istället för att åka till stallet varenda dag och känna sig nere, du vill inte, du orkar inte osv. Tänk då efter varför du åker dit. Du och din häst har glidit ifrån varandra. Det är inget fel med det. En dag måste ni skiljas och det kanske är just nu du ska ta steget och göra det? Du kommer inte erskätta din häst, du kanske kommer skaffa en ny bästa kompis och ha kvar din gamla vän i hjärtat. För vad du än tänker och tycker kommer din häst alltid ha en plats i ditt hjärta. Ni kommer inte sluta vara vänner. Det kanske bara är dags för dig att antingen sluta med just hästar, fortsätta kämpa eller börja ett nytt hästliv med en ny bästa vän.

Men visst är det konstigt att vi känner så mycket för dessa dyra djur? Jag har inte tröttnat på min häst då jag bara haft han sedan juni. Men en dag förr eller senare kommer jag känna '' Nej, nu vill jag lära mig mer, komma vidare, tävla högre, lite mer på min häst eller liknande. Och då vill jag inte ha dåligt samvete. Då vill jag känna mig skuldfri och glad just för att vi hade den fina tiden vi hade, men det är över nu. Alla sagor har ett slut..


Kommentarer
Postat av: Lisa

Sugen på att vara med i en fototävling?

http://jollyosolfari.blogg.se/2011/november/fototavling.html

2011-11-02 @ 20:45:20
URL: http://jollyosolfari.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0