När jag blir 18..

Ska jag troligtvis skaffa storhäst, som jag också har som mål att tävla i hoppning.
Som ni vet så behöver man ju inte använda säkerhetsväst när man har fyllt 18, vilket
jag ändå väljer att ha när jag hoppar eftersom det kan bli väldigt allvarliga skador om man tex
åker in i ett hinder eller något. Jag använder själv inte väst när jag rider dressyr då jag tycker att man
blir rörelsehindrad och stel, så då väljer jag att rida utan.

Jag tycker heller inte att det är en fröjd att rida i min racesafe, men jag vill ju ändå fortsätta använda
skyddsväst när jag hoppar så jag har funderat på att köpa en tipperary eventer, den är inte godkänd
att rida i om man är under 18 för den är inte BETA-godkänd. (över 18 är den tillåten)
För de säger att den inte är lika säker, men jag ser det såhär:

"Jag rider hellre med en väst jag trivs i som är liiite mindre säker än med en väst som
jag vantrivs i men den är supersäker"

Nu är det ju inte så att jag vantrivs i min racesafe, jag tycker bara att jag inte kan rida fullt ut i den.
Därför använder jag endast väst när jag hoppar för jag "måste" (jag vill ju ha väst när jag hoppar)
Så det lutar faktiskt åt en sådandär tipperary! jag får väl börja spara redan, det är ju snart bara 1,5 år kvar..


Kommentarer
Postat av: FRIDA ELMLUND - en hästmänniskas vardag

Jag använder alltid väst när jag rider, vad jag än rider. Tycker att jag verkligen behöver det i och med att jag har en unghäst och olyckor händer dessutom så snabbt :)

Man måste ha västen hela "18-året" ut :)

2011-02-27 @ 21:42:10
URL: http://fridaelmlund.blogg.se/
Postat av: Matilda

Jag har en Tipperary och har haft i flera år! Skulle inte kunna rida i en annan! Andledningen till att det INTE är godkänd i Sverige är sveriges knäppa regler, att västen måste vara tillverkad i EU för att vara godkänd.

Nästan alla fältävlansryttarna på OS i Hongkong bar denna väst! Många galoppryttare använder denna väst! Har även diskuterat detta med överdommare och det är inte så att den är mindre säker!

2011-03-03 @ 21:19:48
URL: http://ryttarinnanmatilda.blogg.se/
Postat av: LiNAHAGMAN*

jag har också sagt så, sedan väst blev ett krav. Jag vill inte hoppa utan väst, men jag kommer inte till ridning på samma sätt med racesafe sedan de nya och godkända modellerna blev tjockare. Så en Tipperary står på inköpslistan under "MÅSTE"! den är så grymt skön att rida med!

2011-03-07 @ 11:46:02
URL: http://linahagman.blogg.se/
Postat av: erika

Jag har en tipperary, jätteskön om man jämför med andra västar :) Dock använder jag aldrig den, men hade den till tävling hela året som 18-åring. Då var den tillåten att använda. :)

2011-03-14 @ 14:27:28
URL: http://www.majimka.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0